Skip to content

7 listopada 2011

1

Zakładanie własnego bloga – krok po kroku

blog

Każdy mniejszy lub większy przedsiębiorca może chcieć stworzyć swój firmowy blog samodzielnie. I nie powinno to dziwić, gdyż nadal, bardzo często sprawdza się przysłowie, że jak coś ma być zrobione dobrze, należy to zrobić samemu. Dlatego właśnie, poniżej przedstawię krok po kroku, jak taki blog stworzyć.

Należy zacząć od wspomnienia blogów na darmowych platformach blogowych. Nie będę ich opisywać, gdyż moim zdaniem, firmowemu blogowi nie przystoi stać na darmowym serwerze. Nigdy nie wiadomo, co się z nim stanie, gdyż nie należy do nas! Warto również dodać, że taki blog raczej renomy firmie nie przyniesie, a przecież nie o to chodzi w blogach firmowych, by tracić dobrą reputację. Zajmiemy się więc blogami postawionymi na własnych serwerach, z własną domeną.

1. Wybór hostingu i kupno domeny.

Najprawdopodobniej, mamy już i domenę i serwer, gdyż to właśnie tam stoi nasza strona firmowa. Możemy zdecydować, czy chcemy, aby blog znajdował się w subdomenie domeny firmowej, czy w miejscu niezależnym. Z moich doświadczeń wynika, że blog całkiem dobrze spełnia swoją firmową rolę, jeśli znajduje się właśnie w subdomenie, na przykład blog.domenafirmowa.pl. Wtedy jednoznacznie wiadomo, że blog jest częścią całej firmy. W przypadku zdecydowania się na osobną domenę, należy już w samej treści zaznaczyć, że jest to blog naszej firmy.

Jeśli nie chcemy, aby nasz blog firmowy znajdował się na tym samym hostingu, co strona, musimy wykupić nowy. Nie będę jednak tego opisywać, gdyż najprawdopodobniej wiesz, jak to zrobić.

2. Instalacja skryptu na serwerze.

Obecnie najpopularniejszym skryptem blogowym jest WordPress i to właśnie jego polecam do stworzenia każdego blogu. To najbardziej funkcjonalny i elastyczny CMS na rynku. Jest też najbardziej intuicyjny, więc poradzi sobie z nim każdy.

  • Zaczynamy. Pobieramy WordPressa z oficjalnej strony. Rozpakowujemy go i wrzucamy na serwer za pomocą klienta FTP (na przykład FileZilla) do odpowiedniego folderu (na przykład /blog).
  • Tworzymy bazę danych w panelu administracyjnym hostingu (najczęściej Direct Admin lub cPanel). W Direct Admin wchodzimy w wybraną domenę, następnie klikamy w Zarządzanie MySQL i Utwórz nową bazę danych. Wprowadzamy nazwę bazy i nazwę użytkownika, a także hasło. Gotowe. W tym czasie najprawdopodobniej WordPress wrzucił się na serwer, zatem możemy przejść do kolejnego etapu.
  • Instalujemy WordPressa. Podążamy za bardzo dokładną instrukcją. Tworzymy plik instalacyjny, wprowadzamy dane do bazy, którą przed chwilą stworzyliśmy, a następnie ustalamy tytuł blogu, nazwę użytkownika oraz hasło. Nie martw się, to wszystko będziesz mógł później zmienić.

3. Przygotowujemy blog  do działania.

Jako że świeżo zainstalowany WordPress zawiera przykładowe dane, zaczynamy od usunięcia przykładowej strony, wpisu, komentarza a także odnośników. Dopiero całkiem pusty blog będzie dla nas dobry. Kolejnym krokiem będzie dostosowanie go do naszych wymagań.

  • Wyszukujemy lub kupujemy odpowiedni szablon i instalujemy go. Z doświadczenia wiem, że to bardzo trudny etap dla każdego, kto chce, by jego blog wyglądał oryginalnie. Na szczęście, w przypadku firmowych blogów, najbardziej praktycznym rozwiązaniem jest maksymalne przybliżenie wyglądu blogu do strony firmowej. Zlecamy więc grafikowi pocięcie szablonu pod WordPressa i więcej się tym nie martwimy.
  • Instalujemy odpowiednie wtyczki. Najbardziej uniwersalne to te antyspamowe oraz te poprawiające widoczność wpisów i nawigację po stronie. Przyda się więc nam Akismet, który jest dołączony do instalacji, a także wtyczki typu Breadcrumb NavXT, WordPress Related Posts czy WP-PageNavi. Jeśli chcemy na naszym blogu wrzucać wiele zdjęć i zależy nam na tym, aby wyświetlały się niestandardowo, przyda się nam też wtyczka galerii, na przykład NextGEN Gallery.
  • Ustawiamy widżety. Obecnie każdy szablon umożliwia stosowanie widżetów, co znacznie ułatwia stworzenie menu nawigacyjnego w WordPressie. Wystarczy tylko wejść w zakładkę Wygląd, a następnie Widgety i przeciągnąć do paska elementy, które chcemy widzieć na swoim blogu. Najpopularniejsze to Archiwa, Kategorie, Chmura tagów i odnośniki. Jeśli chcemy wprowadzić więcej, możemy wstawić listę ostatnich wpisów i komentarzy, a także wiele innych.

4. Optymalizujemy szablon pod wyszukiwarki.

Ten punkt nie jest obowiązkowy, ale wyjątkowo przydatny dla tych, którzy chcą, aby ich blog był widoczny w wyszukiwarkach. Należy zacząć od tego, by zaznaczyć, by nasz blog był widoczny w wyszukiwarkach – to oczywistość, ale czasem można o tym zapomnieć. Nie zaznaczając tej opcji, nasz blog będzie zablokowany dla wyszukiwarek. Punkt ten pojawia się już podczas instalacji. Kolejnym krokiem jest odpowiednia optymalizacja.

  • ustawienie przyjaznych linków. Wchodzimy w Ustawienia, a następnie w Bezpośrednie odnośniki i ustawiamy format. Możemy wybrać gotowy szablon, ale możemy też ustalić własny. Najbardziej praktycznym rozwiązaniem jest ustawienie wyświetlania jedynie tytułu wpisu – /%postname%/.
  • instalacja odpowiednich wtyczek. Bardzo przydatna jest wtyczka All in One SEO pack, która umożliwia między innymi przypisanie metatagów dla każdego wpisu i strony osobno, a także ustalenie linków kanonicznych. Warto też zainstalować wtyczkę, która poprawi wewnętrzne linkowanie, na przykład SEO Smart Links. Przyda się również wtyczka, która stworzy mapę strony, czyli na przykład Google XML Sitemaps. Jeśli chcemy wiedzieć, ile wejść zanotowano dla naszego blogu na poszczególne frazy, możemy zainstalować wtyczkę Google Analytics for WordPress.

I to już właściwie wszystko. Teraz trzeba tylko pisać bardzo wartościowe artykuły. Powodzenia!

 

1 Comment Post a comment
  1. Lis 17 2011

    A potem juz tylko trzeba pisać ciekawie i w miarę z sensem, żeby ściągnąć, zainteresować i co najważniejsze utrzymać czytelników. A jak już czytelnicy zaczną rozprowadzać nasze treści po sieci to już pełny sukces. Potrzeba tylko dobrego pomysłu na temat bloga i sporej wieczy tematycznej i sukces w garści.

    Odpowiedz

Leave a comment

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

required
required