Skip to content

13 października 2014

Wybór dobrej nazwy – trudniejsze niż się zdaje

firma

Przedsiębiorczość w samej swojej definicji oznacza proces kreacji i innowacji. Jednak gdy jest uprawiana masowo przez miliardy ludzi, zasób nowych i niecodziennych pomysłów zdaje się wyczerpalny.  Na żadnym przykładzie nie da rady zaobserwować to dokładniej od próby nazwania swojej firmy.

Kto

W polskim prawie gospodarczym odróżnieniem indywidualnego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą jest firma, która zawiera oznaczenie konkretnej osobowości. Nic więc dziwnego, że pierwszym odruchem jest zawieranie w niej imienia i nazwiska przedsiębiorcy. Nie jest to wbrew pozorom zły pomysł, a niekiedy może okazać się strzałem w dziesiątkę, jeśli nasze nazwisko jest związane z obszarem naszej działalności („Zieleniak Pana Sałaty” na pewno utkwi w pamięci). Wiąże się jednak z tym problem, który jest efektem wolności prowadzenia działalności gospodarczej – nazwiska się powtarzają.

Wyjściem z tej sytuacji jest często modyfikacja naszego imienia. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest dodawanie końcówek „-ex” czy „-pol”, ale i ta studnia została wyczerpana. Sprawdźmy, czy połączenie pierwszych części imion i nazwiska nie stworzy ciekawej i indywidualnej nazwy. Warto pobawić się z przestawianiem liter, a nawet odwrócić całe wyrazy – efekty mogą być naprawdę niecodzienne.

Co

Jeśli chcemy stworzyć prawdziwą markę, raczej będziemy szukać nazw kojarzących się z rodzajem naszej działalności. Tutaj częstą praktyką jest również dodawanie końcówek „-ix”, „-ex” i pokrewnych, jednak istnieje duża szansa że taka firma już istnieje. Warto więc dokładnie przyjrzeć się obszarowi naszej działalności. Czasami odpowiednia nazwa kryje się w technicznym języku używanym do operowania w naszej dziedzinie. Dla specjalistów będzie prostą konotacją z profesjonalizm, dla laików brzmi poważnie i nowocześnie.

Możemy też pójść ścieżką opisywania najważniejszych przymiotów, które odróżniają nasze przedsiębiorstwo od konkurencji. Uważajmy jednak by nie zagalopować się zbyt daleko, bo jeżeli nasz punkt chwały znajdzie się w nazwie, lepiej byśmy spełnili pokładane oczekiwania.

Jak

Ponownie możemy użyć metody obracania słów wokół własnej osi, „wygładzając” niejako ich brzmienie pod kątem żądanego efektu. Przedstawmy nasze propozycje nie tylko pracownikom lub udziałowcom, ale także potencjalnym klientom, aby uzyskać niezbędne informacje zwrotne.

Nie zapomnijmy upewnić się, że wybrana przez nas nazwa nie widnieje w rejestrach, zwłaszcza pod kategorią „niesolidna firma”. Ciężko zacząć budować uzyskać kredyt gdy nasza nazwa pokrywa się z niewypłacalnym dłużnikiem.

Leave a comment

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

required
required